Tuesday, February 14, 2012

Lajukan Broadband Korang Yang Dah Over Limit!!

Okehh, today aku mahu mengajar korang semua macamana nak lajukan Broadband korang yang dah over the limit tu yee. Haaa. Ni tips untuk semua jenis Broadband pon boleh. Aku punya Broadband jenama Celcom =). Hahaha. Korang lak? Okay, takmo bual panjang, kita terus ke cara melajukan/melancarkan perjalanan Broadband. 

Bahan-bahan:
  • Sebentuk Broadband apa-apa perisa
  • Laptop/Pc

Cara-cara nya:
Cucuk broadband korang dan connect seperti biasa.
Then, korang pergi ke 
Start/Window button cari Run (Start+Run)

Nampak gambar di atas?
Okeh, then korang tulis cmd untuk open file.
Dia akan appear macam  ni. Yang nama file C: tu, tak semua orang nye sama tau nama nya. Hehehe. Apa yang appear time korang tekan ok tu, itu la yang korang punya nama file. Paham? 
Then, seterusnya korang tulis code bawah ni dekat page tu
ipconfig/all
Haaa, nampak? Okay. Bagi aku explain slow-slow.
  1. tu yang aku maksudkan tulis ipconfig/all tu. Then korang tekan enter. Selepas itu akan keluar segala data yang tersenarai seperti gambarajah tu.
  2. Okay, aku tanda no 2 tu adalah IP korang. Ini adalah code no yang akan korang guna untuk lajukan Broadband korang tu.Setiap orang mempunyai code yang tersendiri mengikut tempat korang selalunye kalau tak silap.
Seterusnya, korang tulis pulak kat space yang paling bawah code ni
ping IP KORANG -t
Dah tulis dah?? Okay, Then macam biasa.. ENTER. Dia akan keluar data segala anak beranak sampai 7 keturunan. 
Nampak? Okay, biarkan ia bergerak mengikut irama dia. Korang jangan x pulak ye sayang-sayang semua. kalau tak, nanti korang kena buat dari mula. Jenuh mak nak ajar. Hahah. Okey, now cer try tengok speed di Broadband korang. Ada peningkatan?? Kalau ada.. tahniah!!! Kalau tiada, sila cuba sekali lagi seperti yang di ajar.  
Nampak tak speed aku time mula-mula? Sikittt je kan. Tapi lepas buat step tadi. Dia mencanak naik seperti juara.! Hahaha. Tak caya? P la buat sendiri. 
Selamat Mencuba!
Have Fun!!


*kalau nak tutup just x je. Then lepas ni kalau nak connect dan dapat speed yang laju balik. Buat balik seperti step di atas. Paham? =)

No comments:

Post a Comment